Nyttig informasjon

Les også i barnehagens Årsplan 2022,23

Prestelva barnehage åpner klokken 07:00 og stenger klokken 16:30.

KJERNETID

Skal barna leveres etter klokken 10:00 eller hentes før klokken 14:00 ønsker vi å få
beskjed om dette. Dette fordi temaarbeid, tur eller fastsatte aktiviteter gjøres innenfor denne ”kjernetiden”.

BRINGE/HENTE

Ta alltid kontakt med personalet når dere kommer med barnet eller henter barnet.
Barnehagen bruker det digitale verktøyet Kidplan når de skal registrere barn inn og ut.

Har dere beskjeder som er viktig for barnehagen, sørg for å dele disse med
personalet når dere kommer med barnet, vi har rutiner for å loggføre beskjeder
slik at alle voksne på avdelinga kjenner til viktige beskjeder.

Lukk alltid porten etter dere og ikke la bilen stå på tomgang på parkeringsplassen
siden ventilasjonen vår trekker inn eksos.

Barn får ikke lov til å gå ut på parkeringsplassen uten at det er voksne i følge!

KLÆR OG SKOTØY

I Vesterålen har vi variert vær! Dette fører til en del hensyn å ta i henhold til
mengde og type klær og sko.

YTTERKLÆR

Regntøy, tynn parkdress og foret dress kommer man langt med gjennom et barnehageår. Det er også lurt å ha en jakke tilgjengelig i barnehagen, som kan brukes ute, for tørre godværsdager der vi går ut i joggesko og enkel bukse.

2 luer, 2-3 par votter

UNDERTØY / ULLKLÆR

Ett sett med ullklær og ett sett med fleeceklær kommer man langt med i vinterhalvåret. Det er lurt å ha det tilgjengelig på vår og høstparten også.
Noen av barna bruker ull langundertøy i tillegg.

Ellers er hals, ullsokker og lester en selvfølge på vinteren.

SKOTØY

Joggesko, store nok varme vintersko (uten gummiering), cherrox og støvler dekker et år med varierende vær.

SKIFTETØY

Hvert barn har egen skiftetøykurv. Det er foreldrenes plikt å følge med at barna har
det skiftet de trenger i denne kurven.

Det man bør ha i kurven er minst:2 truser, t-skjorte, sokker, 2 strømpebukser, bukse og genser.

Husk!
Ofte er det slik at får man en våt strømpebukse hjem, så er det en strømpebukse
mindre i skiftekurven.

MERK KLÆRNE MED NAVN ELLER INITIALER

TILVENNING

Vi regner som et utgangspunkt 3 dager på tilvenning. Noen barn trenger dette, noen trenger mer mens
andre trenger foreldrenes tilstedeværelse mindre. Dette er noe man samråder
underveis med personalet på den enkelte avdeling. Det er uansett viktig at
foreldrene er lett tilgjengelige disse tre dagene. Det er også en fordel at barna ikke har så lange dager den første uka.

MÅLTID/MAT

Barna får frokost, lunsj og frukt i barnehagen. Til måltidene serverer vi hjemmebakt brød og variert pålegg. En gang pr. uke har vi varmt måltid. Måltidene skal ikke bare dekke sulten og tørsten, men er en situasjon der vi kan oppnå en god fellesskapsfølelse, glede og konsentrasjon. Vi legger og vekt på god bordskikk.

Barnehagen ordner med bursdagsmat, barnet får velge fra en egen bursdagsmeny.

FERIE

Alle barn skal ha fem uker ferie i løpet av barnehageåret, tre av disse ukene må tas
i perioden mai-medio august J.f. barnehagens vedtekter. All ferie skal meldes
inn skriftlig til avdelingen en uke før avvikling av ferie.